Vecka 14 2012

Förskolan Fjärilen

Denna vecka har det märkts att vi gått in i april månad och lågsäsongen har gjort sitt intåg! Flera elever har åkt tillbaka till Sverige och vi saknar dom, men vi fortsätter att bedriva god pedagogisk verksamhet med de elever som finns kvar och när vi är lite färre kan vi till och med göra ändå fler saker! Och om någon vecka så kommer det nya barn till förskolan, det ska bli kul att träffa dom.

Vi har som vanligt gjort en massa kul saker, vi har målat påskbrev, påskpysslat lite grand, gjort makraméarmband och haft modelleran framme. Vattenfärger målade vi med utomhus en dag och vi har lekt tillsammans ute och inne. Många sagor har blivit lästa och vi har även sjungit en hel del.

En del dagar har Mangobarnen stundvis varit inne hos oss; lekt och/eller varit med och t.ex. ritat påskbrev. Vi har varit hos dem och ätit frukt och vice versa.

Vi på Fjärilen har även tillsammans tänkt efter vad vi kan för thailändska ord och fraser och repeterat dem.

På onsdagen målade vi fler påskbrev, räknade hur många barn och vuxna det finns i varje klass, personal på kontoret, på vår lunchrestaurang, samt hur många som städar. Därefter la´ vi det godis Kristina inhandlat i högar, så det stämde med den mängd personer det finns på respektive ställe, för att sedan lägga rätt mängd godis i rätt påskbrev. Senare den dagen letade vi bland våra utklädningskläder för att hitta det som passade oss som påskutstyrsel. När så var gjort bytte vi om, tog med våra påskbrev och kvasten för att knacka dörr, kasta in påskbrevet med godis och önska Glad Påsk! Det var många som blev glatt överraskade!

Torsdagen började hela skolan med att dela in sig i åldersblandade grupper, som därefter fick till uppgift att tillverka en konstruktion som skulle ”rädda ägget” från att från hög höjd hålla sig helt och intakt. Efter många funderingar blev det flera mer eller mindre lyckade resultat som fick utmana varandra, kul! Samarbete över gränserna är lärorikt och jag tyckte mig märka att alla hade roligt!

Nu tar vi långhelg och firar påsken på lite olika sätt. Ha en GLAD PÅSK allihop!!!

Trevlig helg!
önskar Kristina

 

Förskoleklassen Mangon

Hela veckan har vi arbetat med längden på ord. Vi har lyssnat på olika ord, kommit med förslag och skrivet dem på tavlan och klippt och klistrat. Vi har också lyssnat och klappat stavelserna i orden.

Finmotoriken har fler tränat genom att göra makraméarmband. Det är ganska avancerat med tre trådar, som ska knytas på ett visst sätt och pärlor däremellan, men de fixar det och det blir fina armband!  Lite påskpyssel har vi också hunnit med, det har blivit en och annan påsktupp och höna. På tal om hönor så fick vi bekanta oss med en höna som ruvade på sina ägg häromdagen. Hon hade lagt 11 ägg invid en buske vid vår väg till stranden.

Mio min Mio har vi just läst ut. Barnen ritade bilder från berättelsen och skrev en kort recension, boken var mycket uppskattad och de flesta skrev om spänningen i boken.

Idrotten på stranden blev inte riktigt som vi tänkt oss. Det spöregnade! Det var ingen som blev ledsen för det utan vi hittade på olika lekar som vi lekte i en tom bar!

Denna skol- vecka slutar ju redan på torsdagen, då det är långfredag i morgon. Till vår stora förvåning knackade det på dörren och en påskkärring med kvast och allt kliver in och bjuder oss på påskgodis och önskar glad påsk! Godiset kunde vi lägga i våra hönor som vi just då tillverkade. I tävlingen ”Släppa ägg” blev alla vinnare! Barnen var indelade i grupper och alla fick samma material att slå in ett ägg med. Det gällde att få ägget att hålla efter att ha blivit släppt från andra våningen på grannhuset. Alla höll ju inte men de var väldigt vackert gjorda!

Hejdå och lycka till önskar vi Timon som slutar idag!

Trevlig helg önskar Inger och alla Mangobarn.

 

1-2:an Snäckan

Ny vecka, men lite annorlunda jämfört med tidigare. Flera, både vuxna och barn åkte ju tillbaka till Sverige förra veckan och eleverna som är kvar hittar nya kompisar och bildar nya grupper. Det är spännande att iaktta dessa gruppprocesser.

Vi har jobbat med påsken på olika sätt, på onsdagen fick vi i klassen besök av påskkäring, påskgubbe och en påskdam. De öppnade dörren och kastade in ett paket med fin bild och i paketet fanns det godis. Sedan for de vidare mot Häcklefjäll för att slutligen landa på Blåkulla. Trevligt med sådana besök, godiset sparade vi och åt efter lunchen.

I dag torsdag slutarTalula och Joshua hos oss på Lilla Svenska Skolan och vi önskar dem lycka till med sin fortsatta skolgång.

Skolarbetet
I svenska skrev vi kapitel sex, alla berättar/skriver om sitt boende på den öde ön.

I svenska/bild fick barnen skapa ett påskägg och skriva vad de önskade att ägget skulle innehålla utifrån ett instruktionsblad. Vilka fina ägg! Kom gärna in och titta på dem.

Eftersom Påsken stundar arbetade vi även med en påskuppgift i matematik. Uppgiften var att läsa instruktioner med olika matematikbegrepp och sedan utföra det som stod i pappret.

I engelska har vi samtalat, ritat och skrivit ner de olika tidsorden som ett dygn innehåller och naturligtvis gått igenom/nosat på några påskord.

SO: Vi har läst lite ur nya testamentet om påsken och Jesus. Sedan har vi gått igenom vad de olika dagarna heter orsak och betydelse till namnet.

Medan vi väntade på Mangobarnen som nu börjat idrotta tillsammans med oss, värmde vi upp med hajleken. När de anlänt och vi börjat dela upp eleverna i två grupper drabbades vi av ett rejält skyfall och fick under tiden söka skydd. Det tog sin tid innan det blev uppehåll och medan vi väntade lärde Mangobarnen oss hur de gör på morgongymnastik. Vi lekte sedan en lek och avslutade med en fruktstund. Sedan var klockan alldeles för mycket och vi fick bege oss tillbaka till skolan. Lite snopet kändes det allt.

Torsdagen inledddes ”rädda ägget” alla elever på skolan delades in i olika åldersblandade grupper. De skulle sedan samarbeta och skapa en hållbar konstruktion till ett ägg som skulle släppas från en höjd. Alla grupper fick likadant material att arbeta med och fick då fundera ut vad som kunde vara en lämplig konstruktion som kunde göra att ägget inte skulle krossas. En rolig uppgift som skapade stort engagemang.

Grupperna fick 30 minuter på sig att konstruera och hitta på ett namn. Vi gick iväg till ett hus bakom Moons resaturang, Helena släppte ner de väl förpackade äggen som hade eller saknade fallskärmar. Tre ägg klarade sig men alla fick ett pris t. ex coolaste eller snyggaste förpackningen. Sedan bjöd Talula oss alla på glass på Moons restaurang mums! Sista lektionen lärde vi oss att vika påsar som vi gjorde tuppar, hönor, kycklingar och ägg av.

Detta fick inleda påskledigheten för oss alla.

Glad Påsk önskar Anne-Lie

 

3-4:an Hajen

Denna vecka kommer veckobrevet redan på torsdag eftersom vi är lediga på långfredagen.

Vi har skrivit en vers och målat en bild till månaden april.

I geografin har vi pratat om Norrland. Det är den största landsdelen men där bor inte så många människor. I södra Lappland ligger Sveriges djupaste sjö, Hornavan, 221meter djup! Här finns också höga berg som kallas fjäll.

Eftersom det närmar sig påsk har vi haft religion. Vi har sett ett bildspel om hur Jesus blir förrådd av Judas, hur han döms till döden och sedan uppstår. Vi har pratat om olika påsktraditioner. Eleverna har också gjort arbetsuppgifter med anknytning till påsk.

Onsdag morgon träffades vi som vanligt på stranden för en idrottslektion. Anders och jag har nu hand om idrotten för 3-4-or och 5-9-or. Precis när vi skulle börja träna volleybollslag drog en regnfront in över stranden och det blev svårt att se och träffa bollen. Vi gjorde istället en uppskattad bollek som liknar spökboll.

På bilden har eleverna fått lära sig att vika en påse och av den göra en fint dekorerad påsktupp som man kan fylla med godis.

På onsdagen fick vi ett oväntat och uppskattat besök. Det var en påskgubbe och en påskgumma från Fjärilen som delade ut påskbrev med godis i! På torsdagen kom det en ”söt” påskkärring på väg till Blåkulla, Fredrik hette hon visst, och delade ut mer godis!

Torsdag morgon samlades alla elever på skolan för en gemensam aktivitet. Eleverna delades in i åldersblandade grupper. Varje grupp skulle sedan med hjälp av förutbestämt material konstruera ett skydd till ett ägg. Ägget släpptes sedan från en balkong på ett hus och förhoppningsvis skulle det inte gå sönder! Det var roligt att se alla fantastiska konstruktioner! Spänningen låg verkligen i luften när grupp efter grupp släppte sitt ägg. Vid inspektion av äggen visade det sig att tre av fem var hela. Alla grupper vann var sin kategori t ex det snabbaste ägget och det coolaste och fick pris!

Vår klass hade hand om fredagssamlingen i Salan. Först fick vi höra Maja jojka fantastiskt vackert. Sedan var det dags för eleverna att läsa upp sina haikudikter om påsken. Trots att det bara var sju elever som deltog klarade de att sjunga en kanon ”I like the flowers”. Samlingen avslutades med en skämtsam sång, ”Vår tupp är död”. Tack ska ni ha alla duktiga elever för ett härligt framträdande!

Glad påsk till er alla, vi ses på tisdag!
Birgit

 

5-7:an Bananen

5-6:an Kokosnöten och 7-9:an Bananen har slagits ihop och blivit en grupp i Bananens lokaler. Det känns lite nytt och spännande trots att vi förstås känner alla elever.

Michel gick bara en vecka i den nya gruppen och det var kul att ha honom med. På veckoavslutningen avtackades han med medalj, precis som sig bör. Dessförinnan hade han fått sitt diplom och sin CD-skiva med bilder.

Veckan började med att kokosnötterna hämtade sina grejer från sitt förra klassrum och installerade sig i Bananen. De var jättevälkomna. Dagen fortsatte sedan med att vi presenterade oss själva utifrån givna frågor. Trevligt och viktigt.

Vi pratade om vad som gäller from nu både i ämnena och rent praktsikt. Därefter den vanliga planeringen. Vi visade nytt schema med bla ny mattid. Anders och jag kommer from denna vecka att dela på tjänsten i Bananen.
Första rasten spelade vi alla pingis tillsammans.

På torsdagen delades alla klasser in i åldersblandade grupper. Vi skulle ”Rädda ägget”. Dvs vi skulle försöka få ett ägg att hålla när vi släppte det från en höjd. Innan själva släppet hade grupperna fått tänka och dessutom fått en mängd material som vi kunde använda för att göra ägglandningen så säker och mjuk som möjligt. Det var livliga diskussioner i grupperna. Spännande att få lyssna på elever som tänker ihop för att sedan åstadkomma något praktiskt. Tre av fem grupper lyckades ”rädda ägget” på riktigt. Alla fick pris efter äggsläppningstestet.

När det gäller ämnena så arbetar eleverna med:
Svenska: Ett sagotema har startat. Vi läser och pratar om sagor. Titta gärna på Unga Fakta. Eleverna läser här och återberättar för varandra.

Bild: Bildspel i Power Point med lite olika tema..

Engelska: Eleverna väljer själva ut ca 15 glosor som de blir förhörda på, I övrigt har vi läst, översatt och lärt oss nya ord.
Språkval: Franskeleven repeterar sjuans kurs.

NO: Två elever från olika årskursen arbetar ihop med att konstruera en bro. En elev har precis gjort färdigt sin bok om kroppen och har laborerat en del om andning och puls. Två elever håller på att avsluta sitt kemiområde om grundläggande kemi. En håller på med magnetism och laborerar för fullt.

Matematik: Nästan alla gör olika saker. Två arbetar med bråk, Många har arbetat med tabeller och diagram.

SO: Många arbetar med religion och några med bildspel om Thailand. Någon arbetar om Grekland och någon med Lag och rätt.

Idrott: Vi lekte lekar på stranden. Vi skulle ha spelat volleyboll, men det blåste för mycket för det.

Tack för en bra vecka.

Katarina och Anders