Vecka 12 2012

Förskolan Fjärilen

Jag förstår inte var veckorna tar vägen! Veckan börjar med måndag, så långt är jag med, men sedan känns det som det är fredag! Var tar dagarna däremellan vägen? Nu är v 12 snart till ända och det kvarstår endast 10 veckor av läsåret här på Lilla Svenska Skolan på Koh Lanta! Är det spännande miljöombyten, de varierande barngrupperna och de många människorna man möter här, eller kanske både och som gör att tiden bara springer iväg? Hur som helst så börjar hjärnan förstå att denna tid här i Thailand inte är oändlig, så det gäller att leva i nuet och ta tillvara den tid som är kvar till max. Välkommen att ta del av en del av det som hänt på Fjärilen denna vecka!

Vi har fortsatt även denna vecka med auditiva övningar. Förra veckan fick barnen prova på att lyssna till varandras röster med bindel för ögonen. Den med bindel satt i mitten av ringen och de andra på sina bestämda platser. Det gällde då att lyssna till varifrån ljudet kom och sedan förstå vem som hade yttrat sig. Denna vecka gjorde vi det lite svårare genom att vi stod upp i ringen och roterade runt lite innan ljudet gjordes och det märktes att det inte var lika lätt att gissa på rätt person. En nyttig övning för både koncentrationen, örat och språket!

Muselina kom på besök och pratade om sin rädsla. Hon läste med frökens hjälp ur sin dagbok om när hon blev rädd, så tänderna skallrade, för en stor råtta på en soptipp och inte kunde bli lugn förrän hennes pappa och mamma höll om henne. Det var så spännande att ett barn sa: ”Snälla fröken kan du inte läsa det en gång till om när råttan kommer fram?” Efteråt pratade vi om vad vi kan hjälpa varandra med om någon blir rädd här på förskolan bl a och många bra förslag kom fram, t ex att erbjuda den som är rädd sin hand att hålla i.

På thaipasset denna vecka fick vi lära oss de thailändska namnen på många djur som finns här. Barnen tycker att det är spännande att lära sig thailändska och kommer ihåg de ibland svåruttalade orden riktigt bra! Efteråt tillverkade vi fina fjärilar som nu pryder vårt fönster ut mot altanen. Det var mycket finmotorisk träning under denna aktivitet då vi målade och klippte.

När vi kom till stranden denna vecka var det lite, lite högre vågor i havet än tidigare gånger och det tyckte de 4 barn som ville bada var kul! De mötte vågorna på grunt vatten och hoppade med förtjusta rop då de möttes av vågkruset. I sanden lekte de andra barnen och grävde tunnlar och gångar. Alla var glada och nöjda då vi promenerade hem till duschen i vattenslangen!

Veckans dramapass erbjöd charader. Barnen fick välja på att vara ett djur, visa en känsla eller att visa ett yrke. Barnen bjöd på sig själva och spelade ut hela sitt känslo- och kroppsspråk och det gissades friskt!

I övrigt har vi haft engelska och musik med Maria och katten Morris, vilket var lika spännande som vanligt. Tillsammans med dem sjöng vi en engelsk namnsång, lekte Kims lek på engelska och fick lära oss nya uttryck som ”Close your eyes, please” och Turn around, please”. Sedan sjöng vi och rörde på oss, samt lekte och hade det kul!

Vi har också haft röris, språkstund och lek under olika former, d.v.s. en rolig vecka!

Trevlig helg!
önskar Kristina och Sharon

 

Förskoleklassen Mangon

Av våra initialer (14 stycken) har vi försökt att skriva så många ord som möjligt. När vi skrivit 25 ord tröt vår fantasi. Vi bad föräldrarna att komma med fler förslag och de gick helhjärtat in för uppgiften! De lyckades komma på ytterligare 25 ord! Tack för hjälpen, det var roligt att se hur engagerade ni var!

Barnens bokstavsböcker har fått en rejäl skuts framåt med fantasifulla bilder till varje bokstav! Barnen har verkligen tyckt om att arbeta i sina egentillverkade böcker!

Vi har haft många fina samtal om hur man är som bra kompis och barnen har fått passat på att säga positiva saker till varandra. Det är roligt att höra hur de uttrycker sig och de behöver inte fundera länge för att komma på något gott att säga om varandra!

Fjärilarna som barnen gjort i skrapteknik har nu blivit färdiga. Det var spännande att se hur den underliggande färgen kom fram när man skrapade på ytan. Det blev många små vackra fjärilar! Några av barnen fortsatte att rita fjärilslarver med inspiration från den engelska boken ”The very hungry caterpillar”.

Trevlig helg önskar Inger och alla Mangobarn.

 

1-2:an Snäckan

Oj vad vi har samlat, byggt och klurat, men så blev vår uppbyggda stenåldersmiljö också väldigt bra till slut. Ni kan se arbetsgången och hur arbetet utvecklades och växte fram under tiden vi har haft detta temaarbete bland bilderna på Lilla Svenska Skolans hemsida klicka här>>>

Skolarbetet
I svenska skrev vi ett minikapitel, alla fick välja ut sju saker som de skulle ha tagit med sig på sin resa. De fick också skriftligt förklara varför de valde just dessa ting.  När alla skrivit klart fick var och en läsa upp sin text och de andra och de skulle då ge positiv kritik. Sedan har vi haft mycket fokus på att läsa och skriva egna texter inför fredagssamlingen.

I matte fick alla prova på att addera med uppställning, några provade på att ställa upp med flera termer och minnessiffror. Sedan arbetade var och en med sina egna böcker och planeringar.

Engelska statade med läxförhör Sedan lärde vi oss några fler klädesplagg och målade klart vår familj. Barnen fick rösta fram den sista läxan innan jag slutar. Den kommer att handla om ” In the
street”. Vi har läst texten och tränat på orden och deras betydelse.

På musiken sjöng vi Hejsång med rörelser Skremmelbil, sång med rörelser och en ny sång, Örnen och indianen.

NO/Rymdentemat fick vi skjuta på till nästa vecka.

I SO jobbade vi med såväl Thailandsboken som stenåldern.

Stora delar av idrottspasset tillbringade vi i havet, denna onsdag var det ganska stora vågor. Men det fungerade hur bra som helst med dessa badälskande elever. Vi lekte först Bro Breja på stranden sedan ko- mu
Leken. Det går ungefär till på samma sätt som att bolla GRIS. Här ska man istället bolla KO och om man tappar bollen på K och O får man simma runt ringen med klasskompisar och råma-mu,mu. En uppskattad lek. Vi avslutade passet med fri lek i vågorna.

På onsdagseftermiddagarna brukar ju alla träffas för en stund då ”Hela skolan sjunger” denna vecka var det lite extra då Iris och Malvas pappa var med och ledde sången tillsammans med Maria. Malva hade skrivit en Taubeinspirerad sång som hennes pappa hade hade tonsatt. Den fick vi prova på att sjunga, kul.

Fredagen gick till att träna och organisera redovisningen av stenåldersarbetet vi fick ju ett rejält ”manfall” i mitten av veckan. De elever som var kvar gjorde ett fantastiskt arbete för att få ihop en lagom text till det som byggts. Lite pirrigt var det som vanligt och det är ju bra för då är man fokuserad på det som ska göras. Med lite korv, mos och en karamell i magen gick allt som en dans.

Trevlig helg önskar Anne-Lie

 

1-2:an Geckon

Efter en härlig start med bokläsning på måndagsmorgonen var det dags att tala om sagans uppbyggnad. Jag rullade ut ett rött band på golvet, som jag promenerade längs med samtidigt, som jag berättade en saga med en början och ett slut. Var det en spännande saga? Nja… Vi ställde ut ett hinder på bandet och där skulle det hända något spännande! Alla barnen fick ge sin version av ”hindret”! Nu började det bli spännande! Oj vilken fantasi barnen hade! Nu kunde de nog skriva en egen spännande saga? Papperet delades in i tre delar. Skriva och rita i rutorna var uppgiften. Barnen satte igång med stor iver!

Tisdagen inleddes med musik och engelska tillsammans med Maria. Barnen tycker verkligen det är roligt! Bl.a. sjöngs ”En bonde i vår by”, som lektes under glada miner! Självklart sjöngs ”Old Mc Donald” igen! Engelskan inleddes med hälsningsfraser, om vädret och hur de mådde just denna dag. Barnen ritade av sig själva och skrev en presentation. Nästa tisdag ska alla kamrater få ta del av detta. Resten av dagen ritade vi till berättelsen om templet, skrev positiva ord om varandra och jobbade med eget arbete.

Idrotten på stranden var rolig som vanligt! ”Bro, bro, breja” lektes i sanden och i havet gick stora vågor, men det gick att leka ”Kasta Ko – leken”. Undrar ni hur man leker den? Jo ungefär som ”Kasta Gris”. När man inte klarar att fånga bollen, så får man simma runt ringen och låta som en ko! Skriva dagbok och läsa fortsatte vi med, när vi kom hem. Fåret på bondgården finns mycket att lära om och det gjorde vi.

Underbart att starta dagen med högläsning och sedan tystläsning. Barnen njuter också! Ibland träffar vi på ord, som vi diskuterar länge och väl. Lida nöd var två ord, som barnen inte kände till! Intressant diskussion följde och vi höll på att missa maten. Men mätta i magen spelade sedan många barn King. Barnen har gjort sagobläddror och dessa lästes upp för mig, när vi satte igång eftermiddagstimmen.  Alla ritade en bild från Lilla Svenska Skolan, som ska in i Thailandsboken. Vips var dagen slut och föräldrar väntade på samtal om sitt barn.

Så var det fredag igen! Barnen har arbetat bra med sina planeringar i stort sett hela dagen! Snäckanbarnen avslutade dagen på ett mycket bra sätt i Salan, där många föräldrar satt och väntade. På Snäckan hade barnen läst fakta om stenåldern eller bonde-och jägarstenåldern, som man också säger. Vi som lyssnade fick lära oss varför tidsåldern kallas så, hur man levde, vad man åt, hur man tog hand om de döda och mycket mer. Barnen hade tillverkat en fantastisk by, som också stod i Salan för beskådande. Bra jobbat alla snäckor!

Ni alla får ha en bra helg och så ses vi på måndag Geckons sista vecka för den här terminen!

Barbro

 

3-4:an Hajen

Hemma i Sverige var det vårdagjämning i tisdags och dagarna blir allt längre men här känns dag och natt ungefär lika långa hela tiden!

Flera eftermiddagar i veckan läser jag högt ur en bok för eleverna, något som är väldigt uppskattat. Förra veckan läste vi ut ”Puman” av Laura Trenter, en bok som alla gillade. Nu har vi börjat på ”Monsterräddning” av Eva Ibbotson.

Den här veckan har vi repeterat månadernas namn, antalet dagar i de olika månaderna och årstiderna. Dessutom har vi pratat om vilka de olika kvartalen är. Eleverna har också parvis fått lösa matteproblem som har med tid att göra.

På torsdagen hade vi en rolig dramalektion. Eleverna fick i grupper om tre läsa en färdig dialog som de sedan skulle hitta på en handling till. Det blev väldigt olika händelser kunde vi konstatera när dialogerna spelades upp!

På geografin pratade vi om Götaland och vad de olika landskapen heter. Det är ett varierat naturområde med jordbruksområden, skog och mycket vatten. Dock finns det inte så många höga berg! Det högsta berget heter Omberg och det är 264 meter över havet. Sveriges största åar finns här, många kan nog ramsan ”vi ska äta ni ska laga” för att minnas att de heter Viskan, Ätran, Nissan och Lagan!

Inför nästa elevråd hade vi ett klassråd. Helena hade bett att klasserna skulle lämna in önskemål på böcker som ska köpas in. Eleverna skulle också fundera över om det är något som vi vuxna på skolan kan bli bättre på.

Veckans ”hela skolan sjunger” leddes av Maria och en förälder till elever på skolan. Vi sjöng en visa som hans dotter Malva skrivit. Den var inspirerad av Evert Taube och var mycket vacker! Avslutningsvis sjöng vi om Pippi och Emil.
På musiklektionen presenterade Gottfrid, Benita och Tindra sina favoritlåtar och gjorde det toppenbra! Klassen hade intressanta diskussioner om hur musiken påverkar oss.

På slöjden gjorde några grupper klart tsunamiväskorna. Eleverna arbetar också med valfria uppgifter och många har valt att tillverka ett spel som t ex Othello eller Tre i rad.

Den här veckan fick eleverna arbeta i grupper på idrotten. Varje grupp skulle hitta på ett litet program med konstsim och detta ska visas upp nästa vecka.

Sharon lärde eleverna en sång som många thailändska barn får lära sig: Chang Chang Chang vilket betyder elefant elefant elefant. Det lät verkligen fint!

Snart är det måndag och då ses vi igen men först ska vi njuta av helgen!
Birgit

 

3-4:an Kobran

Många timmar har vi arbetat för att bli klara med Thailandstemat denna vecka. Vi har lärt oss om islam – den största religionen på Ko Lanta, vi har fått veta mer om djuren som bygger korallrev och hur de samarbetar i detta känsliga ekosystem, Joel har berättat om hur det är att arbeta som lärare och att vara elev i den thailändska skolan och så har vi pratat om vett och etikett i Thailand jämfört med Sverige. Det har varit många spännande ämnen och intressanta frågor från barnen.

På bilden arbetade vi vidare med korallreven och målade färgrika fiskar i pastell. Nu hänger de bredvid de vackra triptykerna som vi målade förra veckan. Då fick vi bara använda två färger och blanda till en tredje. Synd att vi måste plocka ner alla konstverk nästa vecka.

Eq-lektionen handlade om rädsla. Vi gjorde Heta Stolen där man ska byta stol med varandra om man instämmer i ett påstående. Det går ut på att våga stå för vad man tänker och tycker och att respektera att andra kan tänka olika. Efter att man bytt stol får man, om man vill, berätta hur man tänker. Vi fick höra många vittnesmål om otäcka saker, allt från mörker och spindlar till trånga hissar, djupt vatten och döden.

Naturligtvis har barnen arbetat flitigt med sina planeringar för att hinna klart allt innan avslutningen nästa fredag. Flera elever har också redovisat sina böcker och gett spännande boktips till kamraterna.

På musiken har vi läst färdigt om Evert Taube och gjort ett tillhörande arbetsblad. Vi lyssnade på några Michael Jackson-låtar. Emil visade oss andra ”moonwalk” och Philip visade oss hur man dansar och rör sig på scenen som Michael Jackson.

I onsdags fick vi besök av Mattias, Malvas pappa, på ”Hela skolan sjunger”. Då sjöng vi tillsammans Malvas visa och några Astrid Lindgrensånger.

Tyvärr var Philias pappa sjuk när han skulle ha yogalektion med klassen, men om vi har tur så kanske det blir nästa vecka i stället.

På idrotten har eleverna fått arbeta i grupper med att sätta ihop ett pass i konstsim. Detta ska de träna in och visa upp nästa vecka.

En sång om elefanter fick vi lära oss på veckans thailektion. Som vanligt sjunger klassen otroligt vackert och tar i ända från tårna.

Veckans engelska handlade om ”When´s your birthday” för åk 3 och
om ”The wild west för åk 4.

En lustig sak som kom upp på klassrådet, när vi pratade om vad lärarna kan bli bättre på, var att de borde duscha oftare och inte alltid ha samma tröja på sig. För att undvika pinsamma missförstånd vill jag gärna meddela att vi har fem likadana tröjor att byta mellan och att samtliga lärare är nyduschade och fräscha – åtminstone första lektionen.

I fredags fick vi tacka av Klara och Malva i Salan, lite i förtid, eftersom de inte är kvar nästa fredag. Vi tackar för att vi har fått lära känna er och önskar er lycka till på er fortsatta färd i livet.

Nu är det bara en vecka kvar med denna underbara klass och det gäller att njuta av varje ögonblick.

Men först önskar jag er alla en härlig helg.
Gun

 

5-6:an Kokosnöten

Den här veckan har de flesta varit på Lanta Runt en utflykt där vi tittar på en del av Koh Lantas näringsliv som gummiplantage, räkodlingar, fiskodling men även mangroveträsket. Mangroveträsket är mycket viktigt för naturen vilket du kan läsa mer om genom att klicka på länken.

Utflykten kul men mer intressant än kul. De flesta tog många bilder till sina bildspel om Thailand. De kommer visa dessa för sin klass i Sverige när de kommer hem.

Vi har jobbat på i ämnena:
Svenska: Många jobbar med skrivträning. Vilka regler ska man följa, när gör man nytt stycke och vad skall man ha en inledning till? Roald Dahls Matilda är en fantastisk högläsningsbok. Den gillas av alla och det finns mycket att prata om.

Engelska: Vi har ringsamtal på engelska. Det är fantastiskt att kunna prata om egna viktiga saker på ett nytt språk. Vi tränar mycket högläsning och många låter som engelsmän nu.

Språk: Det är franska som gäller nu. Vi satsar stenhårt på uttalet. Det är inte så lätt!

Musik: Vi spelar gitarr. Vi tränar på ackorden D, A7 och ”fusk G” och på att byta ackord med flyt. Vi har övat på låten ”Lion sleeps tonight”.

Bild: Efter att ha läst om Evert Taube på musiken och om hans två alter egon; Rönnerdahl och Fritiof Andersson får eleverna kliva in i någon av hans världar och måla den med vattenfärg. Några som är klara med det håller på med bildspel om Thailand.

NO: Eleverna arbetar med blandad kompott. Bl.a. människokroppen och matspjälkningen och någon om sinnena, kemi om atomer och molekyler, fysik om energi och ljud.

SO: Många börja komma in på bildspel om Thailand där de berättar om Thailand samt sin resa. De blir riktigt bra.

Matte: Bråkräkning och räkning med decimaler står på programmet för de flesta.

Idrott: Vi har prövat att göra ett konstsimspass i grupp. Dessa pass har vi tränat på och ska visa upp för övriga klassen nästa vecka. Passen innehåller många olika övningar som Kullerbytta, Handstans, U-Båten, Flyt, Stjärnan med mera.

På rasterna lägger vi just nu mycket energi på att bli bäst på King. Det går rätt så bra men som tur är så vågar inte 7-9:orna utmana oss. Det skulle nog ha chans att bli King någon gång. Vill du veta hur spelet går till kan du klicka på länken Kingregler.

Som vanligt har vi haft en mycket bra vecka men för en gångs skull ser vi inte framemot nästa vecka för då ska nästan alla åka tillbaka till Sverige. Det kommer bli tomt.

Tack för ett fantastiskt jobb!
Anders, Inger, Kattis, Kersti och Maria

 

7-9:an Bananen

Lisa slutar hos oss idag och det känns inte roligt alls.

Annars har veckan varit bra. Schemabrytande aktiviteter har varit: bakning för två elever samt Lanta Runt för de elever som inte varit innan. Vi åkte tillsammans med 5-6:orna och hade en trevlig förmiddag. Vi fick se gummitillverkning, räk- och fiskodling samt mangroveträsk.

Det börjar närma sig slutet för de flera av eleverna och det betyder att det blivit en hel del avslut i ämnena också. Många har skrivit prov. Det är alltid bra om man kan skriva prov hos den lärare som undervisat.

Eleverna börjar prata om vad de saknar hemma i Sverige och det kan vara allt möjligt, men mest kompisar, familj och husdjur. Ingen saknar några saker, men det finns vissa bekvämligheter man saknar såsom att kunna dricka vatten direkt ur kranen, sin säng, någon maträtt och svenskt godis.

Själv var jag ledig torsdag-fredag denna vecka och istället för mig jobbade Peo och Kersti.

När det gäller ämnena så arbetar eleverna med:
Svenska: Vi skriver insändare, gör läsloggar och skriver romananalyser. Ordklasserna jobbar några elever med. Vi läser, skriver och pratar.

Musik: ”Beatlesstorming” på tavlan med post-it lappar som gick ut på att eleverna utifrån olika faktablad om Beatles plockade ut viktiga händelser om Beatles utveckling och genombrott. Sedan berättade grupperna för varandra vad de lärt sig. Vi sjöng ”She loves you” och tittade på youtubeklipp med Beatlarna. Vi gick igenom de rätta svaren om ”Röstvård” som de jobbade med för två veckor sedan.

Bild: Vi fortsätter med våra bilduppgifter som handlar om serieteckning, design, förstora bilder med hjälp av rutmönster, perspektivmålning och då att rita av en gata i Thailand.

Engelska: Några jobbar med realia, tex Stor Britannien och Indien. Andra tränar textläsning och ytterligare några arbetar med grammatik. Alla pluggar glosor och alla pratar vi engelska, tex på ringsamtal.

Språkval: Franska och spanska ord flyger runt i klassrummet när var och en blir förhörd på sina glosor. Så läser vi texter och övar oss på olika uttryck.

NO: Här är det som vanligt blandad kompott. Vi håller på med ellära, broar, ryggradsdjur, liv i naturen samt människans påverkan, kolföreningarnas kemi och bränsle.

Matematik: Nästan halva gruppen har skrivit matteprov – tre olika prov och fyra elever. Dessa elever hinner dessutom börja på nytt kapitel innan de slutar.

SO: Här är det många olika projekt på gång. Alla jobbar för att bli klara med sina planeringar.

Idrott: Denna vecka övar eleverna konstsim. Gruppvis skall de göra ett program som sen skall visas upp.

Vi ses på måndag igen.

Katarina, Anders, Kersti. Maria och Peo