Vecka 11 2012

Förskolan Fjärilen

Denna vecka har vi på Fjärilen fyllt på det thailändska häftet med en marsbild, där vi jämför Sveriges klimat mot Thailands klimat just nu. Vad kan vi göra utomhus här och vad skulle vi ha gjort om vi varit i Sverige var tanken barnen hade med sig när de påbörjade sitt arbete. Det blev många teckningar med bad, respektive snölyktor, snögrottor etc. Vi har också, vid ett annat tillfälle, ritat saker som börjar på våra initialbokstäver. Innan hade vi hjälpts åt allihop att komma på vad som börjar på respektive bokstav.

Vi har haft lyssnaraktiviteter, som t ex då vi, en i taget, med förbundna ögon fick försöka lista ut vem av oss i ringen som sa ett ord. Det gällde att lyssna var ljudet kom ifrån, samt att gissa vem som yttrat sig. Barnen gillade aktiviteten och ville göra den flera gånger! Det här är ett roligt sätt att träna den auditiva perceptionen på, vilken är viktigt för bl. a språkutvecklingen.

Att ha en garntråd på överläppen och säga svåra och lite krångliga ord samtidigt har vi också provat på. Det blev många förtjusta skratt när det blev något pustljud och garntråden flög iväg. En kul lek som även gör oss medvetna om olika ord och hur mycket eller lite kraft vi använder oss av för att säga dem.

”Kims lek” har vi lekt och det gillar barnen! Det är en utmaning att försöka minnas vad som fröken, eller en kompis, tagit bort när man själv blundat. Ibland är t o m flera saker borttagna och då kan det bli riktigt klurigt. Det här går att göra både lätt och svårt, beroende på hur många saker som läggs fram. Bra minnesträning, samtidigt som man har roligt!

Till stranden promenerade vi också denna vecka. Vi lekte och rörde oss på stranden i sanden som i havet och hade det både mysigt och roligt!

Veckans dramapass handlade om att jobba på olika nivåer; från golvet till högt upp i luften. Med musik till så blev det som en dramatiserad saga som gjordes med stor inlevelse, kul!

På fredagen åkte alla Fjärilar och många andra elever med lärare i skolan till Templet i Old Town och besökte en munk som berättade om sitt liv och sätt att leva. Han visade oss också runt på området och vi fick bl a se var han sov på en tunn madrass på golvet. Eleverna hade förberett frågor som Sharon översatte till thai och tolkade svaren tillbaka till oss på svenska. Intressant och spännande att ta del utav!

Som vanligt har vi även sjungit, lekt, haft praktisk matematik och språkaktiviteter osv. Om det kan vi prata mer om vid ett annat tillfälle. Nu tar vi först helg och hämtar ny energi inför nästa veckas äventyr!

Trevlig helg!
önskar Kristina och Sharon

 

Förskoleklassen Mangon

På klassrådet tog vi upp saker som är bra på vår skola och saker som kan bli ännu bättre. Det var mycket som var bra men barnen ville bland annat vara mer tillsammans med de äldre barnen. Just nu är de ofta tillsammans med de äldre barnen och spelar pingis.

För att öva på plus och minus har vi spelat ”mattebingo”, barnen fick göra sin egen spelplan och sedan lägga bönor på rätt siffra. Barnen tycker också mycket om att turas om att skriva  mattetal till kamraterna som de sedan ska räkna ut. Det gäller bara att själv kunna svaret.

När vi var på stranden i onsdags så fortsatte vi med koordinationsövningar och naturligtvis badade vi och lekte i havet!

Vilken spännande resa! Vi har varit i templet i Old Town, där fick barnen sina frågor till munken besvarade genom Sharon som översatte från thailändska till svenska. Vi fick också se hur munken bodde. Besöket avslutades med en stunds meditation och att munken bad för oss.

Fredagssamlingen i Salan hade vi på Mangon hand om den här fredagen så vi övade och övade på sånger hela veckan. Barnen hade valt fyra sånger som de skulle sjunga, en på engelska och resten på svenska. Några av barnen berättade innan att de var lite pirriga men det gick ju fantastiskt bra! Tack för ett fint framträdande alla Mangobarn!

Trevlig helg önskar Inger och alla Mangobarn.

 

1-2:an Snäckan

Denna vecka har varit lite annorlunda för några av barnen i klassen. De som inte hade varit med på Lanta runt turen eller besökt buddisttemplet i Old Town  fick göra det på torsdagen och fredagen. På fredagen fick vi dessutom besök av de Mangoelever som redan hunnit uppleva turen till templet. Så klassrummet var fullt av sex, sju och åttaåringar på förmiddagen. En intressant och lärorik situation för oss alla tror jag.

Vi målade Mandala, arbetade med eget arbete, läste upp våra berättelser för förskolebarnen  som sedan fick rita bilder utifrån vad de hade lyssnat på och mådde gott.

Det har dessutom hunnits med ett elevråd och Astrid, vår representant kom tillbaka med intressant information.

Skolarbetet
I svenska(författarklubben) var det dags att skriva kapitel två. Sedan nosade vi lite grann på ordklassen verb och arbetade därutöver med den egna planeringen.

I matematik tränade vi på olika strategier, några repeterade viktenheter eller längdenheter och arbetade på i matteböckerna.

I engelska arbetade vi med -Read the text about the family and fill in a familytree och Colour your own family. Genomgång av läxan; familywords som avslutades med Familysong. Ny läxa: Namn på klädesplagg.

Musik: Hejsång med rörelser, I Australien; rörelseramsa som tränar taktlänsla samt Goodbyesong.

I SO repeterade vi jägarstenåldern och började arbeta/bygga på bondestenåldern. Många bra ideer och viljor och rasande roligt.När det var dags att städa var det inte lika roligt, men vi fick hjälp av vår fantastiska städerska Alia.

I NO var vi nu framme vid planeterna i vår galax Vintergatan. Vi har tränat oss en ramsa så att är lättare att komma ihåg dem.

Idrottspasset på stranden med Gun och Barbro hade fungerat bra , alla kom hem svettiga men glada. Då var det skönt med en avsvalkande dusch under slangen och frukten smakade extra gott.

Fredagen avslutades med ett trevligt sånguppförande av de gulliga Mangobarnen. De sjöng och klappade takt och vi fick njuta av en sång om färger till en lite allvarligare om hur en kompis kan bete sig till hur en bra kompis ska vara.

Det var lite om vad vi på Snäckan gjort denna vecka.

Jag vill slutligen önska alla en skön och avkopplande helg!
Anne-Lie

 

1-2:an Geckon

Klockan ringde in och vi började veckan med att alla barnen jobbade med klockan på sin nivå! Timvisaren var inte lätt att få på rätt plats! Mer träning behövs! Vi försökte lösa vad klockan var bara med hjälp av timvisaren! Några klarade det med bravur! Sen kacklade hönan och ville bli hågkommen. Vi läste och svarade på frågor om hönsfamiljen. Arvid fick representera oss på elevrådet. Vi hade en lång lista från Geckon på vad som var bra på vår skola. Men hur kan vi bli mer rädda om våra utesaker? Ett förslag var, att vi skulle ha en skylt på dörren, som man kunde läsa, innan man gick in. Värt att försöka!

Engelska och musik med Maria startade upp dagen. Det handlade om bondgården förstås. Många i Thailand är buddhister. Jag berättade legenden om Siddharta Gautama, som sedan blev Buddha. En munks liv funderade vi lite kring. Sen gjorde vi en tankekarta kring detta, som vi satte in i våra Thailandsböcker. Barnen räknade och Sharon repeterade räkneorden. Dagboken fick avsluta dagen.

På onsdagen var det idrott på stranden. En pojke uttryckte sig så här: Det är så härligt att vara i Thailand! Man får ha idrott på stranden! Florence fyllde 9 år och barnen sjöng och gjorde ett födelsedagskort till henne. Grattis på födelsedagen! Embla berättade om ”Rödluvan” på ett bra sätt. Hon hade hela handlingen klar för sig och sen tyckte vi nog att sagan var lite otäck. Kan man sy i människor? diskuterade barnen och vi kom in på operation. Resten av dagen gjorde vi bildcollage med resebroschyrer, som skulle bli vår framsida till Thailandsböckerna. Vi blev riktigt nöjda med dem!

Lanta Runt var en spännande tur att göra med sina klasskamrater. Vi tittade på räkodling och gummiträd! När vi kom tillbaka till skolan jobbade vi med stödord från Lantaturen och sedan hjälptes vi åt att skriva ett faktablad om dagen. En spännande och rolig dag blev det!

Fredagen bjöd på ett besök i ett buddhistiskt tempel och om hur det är att leva som munk! Bussarna väntade på parkeringen och körde oss söderut till Old Town, där det största templet på Koh Lanta ligger. Vi fick nytta av det vi lärde oss i tisdags. Sharon, vår lärare i thailändska, ställde våra frågor på thai och översatte munkens svar till svenska. Tänk att kunna så mycket thai! Vi beundrade Sharon för detta. Mest spännande var nog att se, hur munkar kan sova endast på en strandmadrass och tyg till filt.

Ha en riktigt skön helg! Barbro

 

3-4:an Hajen

Måndag och tisdag hade jag semester och då jobbade Peo i klassen.

Tilda har gått i klassen sedan den 26 september men den här veckan var det tyvärr dags för henne att lämna oss. Hon blev avtackad med diplom, CD-skiva, foton och medalj. Vi kommer att sakna dig Tilda och hoppas att vi ses igen!

För några elever som började efter jul har det denna vecka varit två utflykter. På onsdagen var det ”Lanta runt” med besök på en räkodling, en gummiplantage och mangroveträsket. På fredagen besöktes templet i Old Town. Där fick eleverna ställa frågor till en munk och även se hur han bor. När eleverna var tillbaka i skolan igen fick de skriva och berätta om sina upplevelser i boken om Thailand.

Eftersom många elever var på Lanta runt hade Anders en behändig liten grupp att ha idrott med på stranden. Mycket tid ägnades åt bad och då fick eleverna visa upp olika konster i vattnet!

I geografin har vi pratat om några olika naturtyper i Sverige: fjällbygd, skogsbygd, kustbygd och jordbruksbygd. Tillsammans diskuterade vi vad landet har för nytta av de olika naturtyperna. Till exempel att skogen kan användas till både rekreation, bärplockning och skogsbruk.

På tekniken har vi tillsammans gjort experiment som rör balans, friktion, lutande plan samt hävstång. Till exempel är det lättare att förflytta en bok utmed ett bord om man låter den rulla på några pennor än att bara trycka den framåt. Det var precis det som vikingarna utnyttjade när de flyttade sina skepp förbi forsar genom att rulla dem på stockar!

Eleverna fick lära sig en ny sång på engelskan. Det var ”Row, row, row your boat” som sjöngs i kanon. Förutom arbetet i textbook och workbook läste eleverna lättlästa engelska böcker.

Veckans bildlektion ägnades åt att göra klart Taubebilderna från förra veckan. De som blev klara fick lära sig att rita av tecknade figurer så exakt som möjligt med hjälp av ett rutsystem.

Maria ledde som vanligt hela skolan sjunger. Eleverna delades i några grupper som tillsammans fick göra den klassiska ”Bro bro breja”.

Tack för ännu en bra vecka! Ha en härlig helg önskar Birgit

 

3-4:an Kobran

Eftersom vi skulle på inte mindre än 2 utflykter den här veckan så gick måndagen till de egna planeringarna. Alla jobbade på flitigt och målmedvetet med sina uppgifter och det gick fort och lätt.

På tisdagen hade vi Thailandstema, med delarna mangrove, gummiplantager och räkodlingar. Detta var ju också vad vi skulle få se på riktigt under onsdagen. Vi skrev fakta för att bättre förstå och ta in det vi sedan skulle få se. På tisdagen hade vi även EQ, där vi pratade om vad EQ är och gjorde samarbetsövningar sittandes i ring på golvet. Vi provade att lita på kompisen bakom oss och hur det kändes.

På onsdagen var det utflykt hela förmiddagen och vi såg allt vi gått igenom i klassrummet under tisdagen. Vi besökte mangroveskogarna, med allt ifrån krabbor i regnbågens alla färger till landgående fiskar, jättefiskar och krabbor i bur och till och med apor. Sen var det själva träden förstås med sina speciella frön som vi försökte ”plantera” (släppa ner) i leran.

På gummiplantagen såg vi hundratals träd med sina små koppar under och fick veta hur gummit samlades in och gjordes till platta mattor och sen såldes vidare. Vad gummi används till hade barnen många bra idéer om.

På räkodlingarna såg vi hur det verkligen går till att ”odla räkor”, det låter ju lite konstigt, men när man såg det förstod man. Mest pratade vi om räkodlingarnas baksidor för människor och djur.

På engelskan har vi hoppat över läxan och valt att arbeta i boken, istället gjorde vi lekar med bokstäver och ord som barnen fick pussla med, lärorikt men framför allt kul. Thai hann vi också med, där fick vi lära oss att fråga ifall ett djur är farligt, sen fick vi komma på frågor som thailäraren kunde tolka till munkarna som vi ska träffade på fredagen.

Malva har, utifrån olika Taubetexter valt ut ord som hon tyckte var fina, och skrivit en egen låt. Hennes pappa har gjort musiken till den i Evert Taube anda. Malva själv skulle nog ha valt en annan melodi. Det blev en otroligt vacker låt. Hela klassen sjöng den. En självklar låt på skolavslutningarna i fortsättningen känner jag.

Vi sjöng också ”Flickan i Havanna” och ”Calle Schevens vals”. Barnen fick gissa om det var ”Rönnerdahl låtar” eller ”Fritiof Andersson låtar”…

På torsdagen gjorde vi klart våra arbeten om mangroveskogar, räkodlingar och gummiplantage och skrev tillsammans. Vi hade även en magnetismlektion med några elever och diskuterade och provade, det var kul och klockan gick fort fram. Vi pratade i slutet på dagen igenom lite regler om hur vi ska göra när vi kommer till templet på fredagen, vilka kläder man kan ha, gåvor och annat man kan tänka på.

På fredagen var det besöket till templet. Mycket uppskattat och en munk visade oss runt, berättade och svarade på frågor. Sharon översatte och när alla frågor vi förberett var klara så hade barnen ännu fler. Vi fick se hur munkar bor och sover och på slutet prova att meditera, innan våra gåvor lämnades fram. Efter vi kommit hem utökade vi Thailandstemat med ytterligare kunskaper om Buddhismen.

En skön helg önskar vi er alla
Gun och Joel

 

5-6:an Kokosnöten

Nu har det varit mycket framförallt för dem som är nya.

I tisdags var alla nya på matlagning på Thai Cookery School. De lagade Phad Thai, Chicken Caschewnuts och Friterade Bananer. Alla var mycket nöjda med sin matlagning speciellt nöjda var de föräldrar som fick komma och smaka.

I torsdags gjorde alla en mattetävling som görs över hela världen. Den heterKängurumatte och är rätt så klurig i vissa delar. Vi var med i klassen Benjamin som riktar sig till åk 5-7 och de flesta av oss är ju 5:or så vi räknar inte med att vinna. Vill du kolla på vilken typ av problem vi gjort så är det bara att klicka på länken ovan.

I fredags var de nya och besökte Buddist tempel i Old Town. Det var mycket spännande och fantastiskt lyckat eftersom vi hade Sharon med som kunde ställa våra frågor till munkarna.  Vi som varit på besök i templet tidigare hade idrott på Slow Down och prövade paddelboard. Det var fantastiskt roligt.

Vi har också hunnit med att jobba på bra i våra ämnen. Några har gjort matteprov och det gick mycket bra.

Tack för ännu en bra vecka.
Anders, Inger, Kattis, Kersti och Maria

 

7-9:an Bananen

Nathalie har slutat och det känns redan tomt utan henne.

Veckan har varit bra. Vi har haft några aktiviteter som brutit det vanliga schemat. Det har varit matlagning, Paddleboard och Tempelbesök.

I tisdags var det matlagning för alla i 7-9;an och eleverna verkade nöjda när de kom tillbaka. Några tursamma föräldrar fick komma och smaka. Det lagades phad thai och massaman. Efteråt blev elever och föräldrar bjudna på ”fried bananas”. En väldigt trevlig händelse – det här med matlagning. Förhoppningsvis bjuder barnen sina föräldrar på detta hemma i Sverige. Många i bananen ser ju förstås till att lämna in bilder och redovisning till sin hemkunskapslärare i Sverige. Denna typ av matlagningsmöjlighet bjuds ju inte på i vanlig hk-undervisning på hemmaplan – inte vad jag vet i alla fall.

I dag var alla nya elever på ”Tempelbesök”. Det blev inte många kvar i skolan och de som blev kvar fick testa paddleboard igen på idrotten. Så alla drog en vinstlott. Det var Peo på Slow Down som var instruktör.

Det sista vi gjorde idag innan fredagssamlingen var att leka Mäster. Alla säger så konstiga saker när hjärnan inte hänger med. Det är så kul och vi skrattade massor.

När det gäller ämnena så arbetar eleverna med:
Svenska: Många skriver analyser på de böcker de läst. Det jobbas med skrivträning och struktur i texterna.

Musik: Kevin presenterade sin favoritlåt.
Rösten; röstvård, olika typer av sångsätt, stämbandens funktion, röstproblem, målbrottet m.m.  Musikuppgift: Beatles. Vi lyssnar på några av deras mest populära låtar och svarar på frågor som man hittar i texterna. Vi jobbar två och två. Bra lyssningsövning. Vi lär oss spela och sjunga ”Yellow submarin” på gitarr el. synth.

Bild: Eleverna som ritar perspektivmålning gör nu en gata i Thailand med någon typisk växt, typiskt fordon och djur. Någon målar stilleben, en annan jobbar med design och någon med att måla seriefigur efter rutmönster.

Engelska: Vi arbetar med realia, Indien och Storbritannien bl.a. Glosor är det förstår varje vecka. Alla håller på med olika grammatikavsnitt beroende på vilken bok man har.

Språkval: Här har vi fransoser och spanjorer. De arbetar parvis där det går. Det kan vara årstider, kärlek mm. De läser högt, tränar glosor och tränar på lite allt möjligt.

NO: Ellära, organisk kemi, luftens gaser, livet naturen, människan i naturen, bränsle samt lite thailändsk natur.

Matematik: Det känns som någon har prov varje vecka. Jag skannar och mailar hem provresultaten. Just nu har vi bråk, procent, sannolikhet, tabeller och diagram, geometri på gång. Nästa vecka blir det prov för dem som har sannolikhet i gång.

SO: Här har det varit prov på lag och rätt. Turligt nog var det flera som skulle göra detta och de kunde arbeta ihop.

Idrott: Denna vecka blev det bara idrott för några få eftersom resten var på tempelbesök. De som var kvar fick paddelboarda med Peo och Maria.

Kul att vi ses på måndag igen.

Katarina, Anders, Kersti och Maria