Vecka 11 2008

Förskolan

Den här veckan avslutade vi vårat tema om vatten och visade då vattnets kretslopp. Barnen fick rita och färglägga detta. Så nu är barnens Vattenbok klar.

Vi sjöng och gjorde rörelsesånger på den musiktid som Mia skulle varit hos oss. Vi sjöng om Lucky Luke, Vi gick in i en affär och avslutade med Huvud axlar knä och tå.

Barnen har fått klippa tillen given linje och resultatet blev en orm som de sedan fick måla och nu hänger alla ormarna så fint upphängda i taket på förskolan

Vi har som vanligt haft röris och barnen kämpar på och utför rörelserna på ett fint sätt till musiken.

I veckans ordbok har de skrivit ord på insekter de kan och sedan ritat dessa. Det har varit mycket ritande under veckan i och med att alla ska rita teckningar till varandra som de ska få ta med hem när de slutar och under nästa vecka slutar nästan halva gruppen.

Veckans sång: Majas alfabetsvisor: K som i kaprifol och L som i Lavendel.

Veckans ramsa: Imse vimse spindel tappa nåt på tån.

Ha det så bra och ha en skön och trevlig helg.

Cathrine Ingebrigtsen, förskollärare

Förskoleklassen

En intensiv vecka med mycket aktiviteter, det är en del barn som slutar runt påsk och det är mycket vi vill hinna med innan dom lämnar oss.

Vi har spelat en del spel som ”ljudbingo” och ”ordbingo”, matte kluringar och andra mattespel som tränar talraden 1-10 och 1-20. Vi har jobbat en del i våra ordböcker och i boken där vi berättar vad vi kan och är bra på.

Inne hos Ann-Sofie på onsdagen jobbade barnen med ett häfte som heter ”knep och knåp” som till största del tränar siffrorna men också öga-hand koordination. Det är inte alltid så lätt att få handen dit man vill. Några av barnen jobbade också med klockan.

Under veckan har vi också tränat på två sånger, ”En liten båt” och ”En kulen natt” som vi framträdde med på fredagens avslutning i Salan.

Vattentemats sista experiment visade var vattnet tar vägen när det avdunstar, vattnets kretslopp.

Veckans KIWI-bok: En liten fågelmamma.
Högläsningsboken: Den mystiska ön, avslutade vi i torsdags.

Marie Andersson, lärare förskoleklassen

1-2:an

Vecka 11 blev en riktig arbetsvecka utan avbrott för något vid sidan av skolarbetet.

Barnen har arbetat och kämpat med sina arbetsscheman och jag tycker att de har varit flitiga och fått mycket gjort.

Det är många som har besök hemifrån och därför har flera haft ledigt någon dag för att göra en utflykt med sina gäster. Därför har vi faktiskt inte varit 12 elever någon dag denna vecka, men nästa blir det nog som vanligt igen.

Vi har avslutat genomgången av ng-ljudet denna vecka. Det är roligt att se, att barnen blir extra uppmärksamma på ng-ord, när de läser. Ofta kommer de med flera nya exempel, som vi inte kommit på tidigare. Det är jättebra!

Eftersom vi haft ett korsord per vecka, har barnen mer och mer lärt sig tekniken. Fortfarande blir det dock många frågor, eftersom de kör fast och det är ju frustrerande som ni vet.

På vattentemat var det jag som hade experimentet i Salan. Jag försökte då visa vattnets kretslopp med kokande vatten och ånga som fastnade och blev till vattendroppar på en spegel. Vi arbetade vidare i klassrummet och de fick rita sina egna kretslopp. Nu lämnar vi vatten temat. Jag vet, att barnen lärt sig en hel del och jag tror, att de har tyckt det varit spännande med alla experiment.

Nästa vecka är ju kort och det blir förmodligen inget veckobrev från mig då. Eftersom det är påsk ska vi ha en liten påskavslutning för barnen det sista vi gör på onsdag efter lunch. Hela skolan är då tillsammans.

Tyvärr lämnar Astrid och Emrik oss på onsdag. De ska hem till Sverige igen. De har varit hos oss länge och det kommer att bli mycket tomt efter dem. Vi önskar dem verkligen lycka till i Sverige!

Hoppas ni alla får en skön helg och en GLAD PÅSK!

Elisabeth Lundmark, lärare åk 1-2

1-3:an

Endast två veckor återstår för 1-3:an. De veckorna är ju på grund av påsken inte några hela veckor. Det känns vemodigt att vår klass nu blir allt mindre, men en del kommer tillbaka nästa år.

Det är säkert många kompisar därhemma som blir glada när vi återvänder till kalla Sverige. Och visst känns det roligt att komma hem och berätta om alla upplevelser.

Hela måndagen jobbade vi med våra Thailandsböcker, de blir jättefina. Ettorna har också arbetat hårt med att tillverka klockor och träna på klockan denna vecka. De kan hel, halv, kvart i och kvart över nu, lysande.

Treorna sliter hårt med sina multiplikationstabeller, och det går också mycket bra. Kortleken används på lektionerna till att förhöra tabeller och på rasten i någon spelhåla på skolgården.

I torsdags utökades vår klass tillfälligt av två elever från 3-4:an, Emmanuel och Linus. Då gjorde vi fåglar i bur. I Thailand har man sångtävlingar med en fågelart som heter Red-whiskered Bulbul. Man satsar pengar på den fågel man tror ska vinna, precis som vi satsar pengar på hästar i Sverige. De bästa fåglarna på Koh Lanta får sedan åka till fastlandet och tävla mot andra fåglar. Vissa av dessa fåglar är mycket dyrbara.

I torsdags avslutades terminens vattentema med vattnets kretslopp.

Vi säger hej då till Cecilia den här veckan. Cecilia har varit med från terminens start och ännu en stol står tom. Vi kommer att sakna henne.

Torgerd Adolphsson, lärare åk 1-3

3-4:an

En elev sa häromdagen:

–    Är klockan allaredan så mycket! Vad dagarna går fort! Efter den här elevens kommentar kände jag paniken i nacken. Vad har vi gjort den här veckan? Tänk om man kunde stanna klockan för en stund. Eller i alla fall få minutvisaren att ticka på lite långsammare. Men om nu tiden har gått fort så måste det ha varit en bra vecka. Tiden går ju fort om man är lycklig.

På bildlektionen gjorde vi sköldpaddor och grodor av papperstallrikar. Det var mycket pysslande och målande men resultatet blev bra. Det här är en grupp som älskar att pyssla.

Eleverna berättade på engelska om sina husdjur och gosedjur under Talking activities lektionen. Nyfikenheten var stor och många frågor ställdes.

På musiklektionen hade vi rytmlekar och röstträning. Alla är väldigt duktiga och aktiva under dessa lektioner. Mia gör ett fantastiskt arbete tillsammans med eleverna.

Det var sista textilslöjdslektionen tillsammans med Marie. Nästa vecka lämnar hon oss för kalla Sverige.  Det kommer att kännas tomt för tjejerna. Slöjd-lektionerna har varit en liten syjunta för dem då det stickats och skvallrats.

Vi har lyssnat på några dilemmasagor ur Regnbågens fånge den här veckan. Ibland har det blivit en riktigt hektisk diskussion om vilken lösning som skulle vara bäst för alla parter i sagan.

Vi pratade om vattnets kretslopp under torsdagens gemensamma samling i Salan och vårt vattentema lider mot sitt slut.

Det har varit Linus första vecka här i Hajens klassrum. Vi får hoppas att det varit en bra vecka för honom och att han kommer att trivas hos oss.

Veckans ros fick Julia och Joel. Julia fick den för att hon varit snäll mot alla och aldrig fuskar. Joel fick rosen för att han jobbar på snabbt och är rolig och snäll mot alla, även han.

Ann-Sofi Ericsson, lärare åk 3-4

5-6:an och 7-9:an

Måndagen började vi i år 5-9 med en tur till ön Koh Bubu. Vi tog oss dit med longtail genom mangroveträsket. På vägen dit stannade vi på ett ställe och matade aporna som ivrigt glufsade bananer nästan direkt ur händerna på oss. När vi lagt till vid den ljuvliga stranden på ön Bubu gick ett gäng och upptäckte snart att de inte var ensamma på den till synes obebodda ön. Det finns många olika slags ödlor på ön, visserligen skygga men står man alldeles  tyst och stilla kan man få se flera av dem krypa fram ur hålor i marken.

Senare tyckte flera av eleverna att det var dags och stiga upp från den sköna hängmattan och röra på sig, så de ordnade med brännboll – i vattnet. Det är väldigt praktiskt när bollträt flyter och alla skriker:
–Du är bränd! (På ryggen, ja.) Man tog sig runt en osynlig plan genom att gå, springa eller crawla på olika framgångsrika sätt. Alla såg ut att trivas som fisken. Några simmade lugnt i det turkosblå medan andra dök, snorklade eller tränade simhopp från klippan.

När det var dags för lunch kunde man notera att alla var ganska hungriga! Sjön suger, heter det ju. Det var en trevlig dag på alla sätt när vi fick vara tillsammans och njuta av båttur, badlekar och slippa skolarbetet för en dag.  Stort tack till alla som deltog! Ett extra stort tack till Malin och Gunilla som ställde upp den här dagen!

Tisdagen jobbade eleverna på med sina planeringar som vanligt. Tisdagar är en ”språkdag” då de framför allt ägnar sig åt engelska och olika språkval som tyska, franska och spanska. Den största gruppen är spanska  – verkar vara ett populärt språk!

Onsdagen var det dags att ta adjö av en elev i 7:an, Victor, vi kommer att sakna dig jättemycket! Bye, bye lycka till hemma i Sverige och hoppas vi ses igen!

På torsdagen var hela personalstyrkan vid Lilla Svenska Skolan inbjudna av våra elever till en tvårättersmiddag. Middagen hölls vid Slow Down en av de vackrast belägna restaurangerna här på stranden. Eleverna (fjorton stycken) samsades otroligt bra i köket tillsammans med thailändske kocken, hans medhjälpare samt grönsaker i drivor.
En grupp dukade fint med snäckor på borden och gästernas namn var prydligt präntade på små kort. I köket tillreddes  ”Sweet & Sour with chicken” till 32 personer på ett alldeles förträffligt sätt!

Gästerna talade lyriskt med varandra om att det var nog den bästa eller ialla fall näst bästa ”Sweet and Sour” de någonsin smakat. Som efterrätt serverade eleverna  ”Springroll Banana” också den rätten är numera en favorit hos vissa.

Vi riktar ett stort varmt tack till Hasse och Agneta samt personalen på Slow Down som lät oss låna köket. Ni gjorde alla så att den här middagen blev enormt lyckad! Tack!

På fredagen fick eleverna sovmorgon (kompledigt) eftersom de jobbade ända till kl.18 på torsdagen. Vi hade en samling i Salan för våra elever som slutade. Alla sjöng för Catrin som så småningom återvänder till ett vårlikt Malmö och för Jennifer som styr kosan tillbaks till snön i Sorsele.  Bye bye, girls! Hoppas vi ses igen!!!

Vi som jobbar med ungdomarna i år 5-9 vill avslutningsvis tacka alla elever för en kolossalt rolig vecka. Vi ser att den här gruppen fungerar utmärkt ihop i många sammanhang. Ni är otroligt hjälpsamma och vänliga och ”tar i ” när det behövs. Era föräldrar kan vara mycket stolta över er!

Vi avfärdar härmed det gamla talesättet ”Ju fler kockar desto sämre soppa”

Mia Jonsson, klassföreståndare åk 5-6

Maria Nilsson, klassföreståndare åk 7-9