Vecka 10 2019

Förskolan Fjärilen

Vår nyfikenhetlåda innehöll ett timglas som vi använde i Lanta toughest för att se hur mycket vatten vi fick i liter kanan i på 1 minut. Barnen utmanades i en hinderbana och av lite olika svårighetsgrad. Med facit i hand kunde jag haft med något ännu svårare moment. Timglaset används också för att mäta tid och hur mycket hinner man göra på 1 minut?

I lådan låg också en halvapa, dödskalleapa. Vi har pratat om olika sorters apor, lyssnat på vrålapans tjut, vad äter de? Hur tar de sig mellan grenarna? Hur ser vi om de är arga/glada? Hur ser man att det är en halv apa eller en primat/människoapa? Fråga gärna era barn, de är superduktiga.

En mall till pärlbrickor där vi arbetar matematiskt och får in många viktiga begrepp så underlättar för oss framåt, framför, bakom, antal, sida om, över, under. Vi tränar antal, lokalisering, färger och finmotoriken.

Vi har under veckan improviserat sagan om de 5 aporna som hoppade i sängen och 5 aporna där 4 (5) blir uppätna av krokodilen. Som ringar på vattnet har de utmanats i charader och jag ser en jätteprogression från tidigare veckor när vi bara tummat lite på denna form att kommunicera. Nästa utmaning och steg ligger i att de ger egna uppslag till charader som vi kan jobba med. Att stå inför andra människor och prata eller framföra något kan vara förknippat med stor ångest för många både vuxna och barn. På ett enkelt, roligt och prestationslöst sätt utmanar jag dem att töja på sina gränser. De barn som tidigare inte ville vara med är nu i full gång och charadernas uppförande blir mer och mer detaljerat och mångsidigt.

Uppdragskort med matematiska begreppsbildning hämta något som är kort, kortare, kortas…. Lika långt…rita en kvadrat.

I vårt värdegrundsarbete har vi arbetat vidare med projektet Jag + fler jag = vi. Bella hjälper oss och vi har prata om känslan glad. Var sitter det glada, vilken färg, form har det och vad gör dig glad?

Vi har använt vår kreativitet, fantasi och jobbat med problemlösning + matematik när vi arbetat och tillverkat lera. Hittat lösningar på problem som uppstått i skapandet nyttjat tidigare erfarenhet och skaffat oss nya. Några har ”läst” en receptbok för kakor/tårtor för att utmanas ytterligare matematiskt.

/Anna

 

Förskolan Korallen

Tiden bara rusar iväg, veckorna tar slut innan vi hinner blinka!

Vi har så många spännande och intressante samtal, så mycket kreativitet, så många påhitt, skratt och inte minst tokigheter…

Nu vet vi att elefant heter Chang på thailändska och att afrikanska elefanter är större än thailändska!

Vi har också tittat på en liten film om elefanter och målat fantastiska konstverk med elefanter…så små elefantexperter är vi nästan nu…

Vi pratar (och sjunger) ofta om vårt tema koraller! Vi vet hur viktiga korallreven är för att havet ska må bra. Vi vet att koraller är levande varelser, som vi måste vara rädda om. Vi vet att korallernas färger kommer från algerna inuti. Och vi vet, att vi inte ska slänga plast på stranden, som kanske hamnar i havet och gör så att korallerna mår dåligt. För då kan havets djur inte längre leta mat i korallreven… Så små korallexperter har vi allt också blivit. Kanske till och med ett gäng blivande marinbiologer.

Gympa har vi som vanligt haft på stranden. Vi har lekt Banankull och sprungit slalom mellan tio hinkar i olika färger. Och vi har byggt hus och slott tillsammans i sanden och varit riktigt bra på att samarbete!

Vi tränar mycket på att lära skriva våra namn och bokstavskapsylerna är jättebra, när man behöver se hur namnet ser ut. Ibland heter man ju flera namn och då går det ju åt hur många kapsyler som helst!

Önskar er alla en mysig helg!

Julia & Pia

 

F-1:an Mangon

Melodifestivalens finalvecka!! Vi har lyssnat på låtarna, sjungit och dansat med! Vi har gjort gemensam bilduppgift med mellotema och individuella bilduppgifter med CD-mosaik. Jättefina!

I boken Lyckostjärnan lyssnar vi på högläsning varje måndag och arbetar sen med uppgifter till berättelsen. ”Skolbesöket” handlade om en traumatisk upplevelse på en skoltoalett och vi tränade på att lägga bilder i rätt tidsordning.

Vi avslutade arbetet om yrken genom att göra bläddror med foton av oss själva och ritade yrkesbilder.

På språklektionen lärde vi oss bl.a. vad olika aktiviteter heter på thai och engelska. Vi repeterade även andra thailändska fraser vi lärt oss. Vi har dessutom lärt oss vad den thailändska nationalsången handlar om, intressant!

Kroppen jobbade vi vidare med och lärde oss om inre organ och matsmältningen.

Veckans höjdpunkt var besöket på Kitty city på Animal Welfare! Att gosa, mysa och busa med katter ger alltid glädje och energi.

Trevlig helg!

Camilla

 

F-1:an Krabban

Phu !! Det har varit varmt och mycket sol denna veckan, både ute och inne!

Eleverna har jobbat på fint i klassrummet trots värmen. Veckan utflykt har varit thaiboxning på Lanta sport. Det var en tuff em. men mina elever klarade av uppgiften bra. Bussfärden tillbaka till skolan var uppskattad då det blåste skönt på oss.

Denna vecka har vi också haft besök av två dansanta föräldrar som lärde oss lite danssteg. Vi dansade med hög musik nere på stranden och fick många applåder av folk som var ute på sin morgonpromenad. Tack för all dansinspiration ni gav oss!

Nästa vecka jobbar vi vidare i samma goda anda

Ha en fin helg

Evakarin

 

2-3:an Geckon

Ännu en vecka har gått och alla elever har arbetat på som bara den.

Vi har lagt stort fokus på hur vi får bästa möjliga arbetsro i klassrummet och eleverna har verkligen visat hur vi ska göra. Vi har pratat om hur viktigt det är att alla känner att de kan arbeta i lugn och ro utan att bli störda.
Vi har även diskuterat olika rastaktiviteter. En av skolans tre King-rutor har denna veckan förvandlats till en innebandy-plan. Vilket var mycket uppskattat av flertalet elever. Många har även spelat volleyboll och badminton. Att hoppa långhopprep var en annan aktivitet som återigen blivit populärt.

I No har vi fortsatt vårt arbete med tema kroppen, vilket har varit spännande och givande.

Vi har under veckan som gått arbetet med våra fem sinnen. Arbetet resulterade bland annat i fina stämningsfulla dikter om Thailand. Eleverna fick beskriva hur de upplever Thailand utifrån sina fem sinnen. Vilka dofter, smaker, ljud, syner och känslor upplever de när de befinner sig här på Koh Lanta.

Vi har kommit till sista sidan i vår högläsningsbok ”Kalle och chokladfabriken” av Roald Dahl.

Alla fick skriva sin egen bokrecension. De var mycket duktiga på att sammanfatta boken utan att för den skull avslöja hur den slutade. Och vilket fint betyg boken fick. De flesta eleverna gav boken fem stjärnor av fem möjliga. Nu gäller det att hitta en ny spännande högläsningsbok!

I matematik har vi förutom de individuella uppgifterna arbetat med multiplikation. Vi har använt oss av laborativt material för att lättare förstå skillnaden på 2*5 och 5*2. Be gärna era barn beskriva skillnaden för er.

På bildlektionen skapades fina Geckoödlor i stämplingsteknik.

Sammantaget har vi haft en mycket varm och härlig arbetsvecka.

Nu väntat en lika varm och förhoppningsvis skön och vilsam helg

Helene

 

2-3:an Varanen

I fredags hade Varanen Salan. De läste upp sina sinnesdikter och sedan hade de var sin klurig gåta som de ställde till publiken. Både elever och föräldrar fick gissa. En del var ganska lätta, andra svårare att lista ut. De gjorde lysande ifrån sig. I tisdags hade vi förmånen att ha två tävlingsdansare på idrotten, Eleverna fick pröva på Cha-cha och Jive. Det svängde riktigt bra nere på stranden.

De som inte har varit på thaiboxning har fått pröva på detta. En tuff uppvärmning och träning på olika sparkar och slag med kunniga tränare. Kul tyckte eleverna.

Nu är det endast sju elever kvar i gruppen och på fredag lämnar ytterligare en pojke i åk tre. Vi tackar för ett trevligt samarbete under denna tid.

Trevlig helg!

Elisabeth

 

3-4:an Palmen

Denna här veckan har eleverna testat på friidrott på stranden. Timy, vår idrottslärare hade gjort fyra stationer. Det var längdhopp, skjuta prick med bollar, springa 40 meter och till sist stöta kula. Att kulan bestod av en kokosnöt gjorde upplevelsen mycket roligare. Det är ju inte varje dag man får kasta en kokosnöt i sanden.

Eleverna har också haft en gemensam lektion. De skulle skriva varsin berättelse och använda sig av orden, när? var? vem? vad hände? Det är inte så ofta jag har en gemensam lektion eftersom alla mina elever arbetar med sina planeringar från sina hemskolor.

Vi har möblerat om i klassrummet med eftersom klassen Snäckan stängs. Så nu är det tretton elever ett litet tag istället för tio elever. Men det blir roligt att få rå om Snäckan eleverna i några veckor.

Vi avslutade veckan med en stunds rofylld massage till Britts lugnade stämma.

Ha en fin helg, Lovisa

 

4-5:an Skorpionen

Hos Skorpionerna har det varit fullt upp. Vi har arbetat med upptäckare, vetenskapsmän, landskap, berättelser, bråk, decimaltal osv. men också saker som man funderar över här i Thailand. Ett pass har vi pratat om tsunamis och hur de fungerar och uppstår. Det blir många funderingar och tankar hur det var här på Koh Lanta 2004. Vi tittade på film på you tube för att få en uppfattning hur det såg ut här.

I tisdags hade vi idrott på stranden och då var det två föräldrar här på skolan som lärde oss att dansa, Cha cha och Jive. Jättekul att få testa på och så kul att få sådana proffsiga danslärare. Efter lunch samma dag åkte vi till Lanta Sport Resort och Muay Thai för att testa på thaiboxning och var ingen trött efter dansen på morgonen så blev vi det då. Oj, vilken genomkörare kroppen fick. Jättekul det också, även om det var stora kontraster till morgonens danspass.

Vi lever ju vårt eget liv här på sätt och vis, men en del saker går ju inte att tänka bort från Sverige så denna veckan bytte vi ut slöjdpasset mot ett musikpass och laddade för Melodifestivalen, en musikkquiz . På rasterna är det också full fart, King, fotboll, pojjor eller slime – bara att välja.

Lena

 

4-5:an Hajen

Den här veckan har Hajarna arbetat utefter sina planeringar men de har också hunnit med och fokuserat på återbruk i alla dess former.

Klassen har av insamlat material byggt, limmat, snickrat och skrivit texter om återbruk. Vi har även sett olika filmer om temat. Hajarna tillverkade tavlor, pennskrin till sina bänkar, lampor, ljuslyktor och mycket mera.

Eleverna fastnade bland annat mycket för ett återvinningsprojekt som görs i Halmstad, Sverige. Projektet tar hand om använda värmeljushållare, som de pressar ihop och skickar till Thailand. Väl i Thailand använder de sedan det hoppressade aluminiumet till proteser för människor och djur, där ibland elefanter.

Ett annat projekt som finns på Koh Lanta som hela skolan är involverad i och försöker hjälpa till med, är att skänka kläder, skor med mera till fattiga familjer på Koh Lanta. Den här återbruksveckan har så klart Hajarna jobbat och tänkt lite extra på familjerna som är i behov av olika saker.

Veckan avslutades av Hajarna med ett fantastiskt tänkvärt framträdande med återbruk som tema i Salan.

Ha en go helg önskar Hajarna!

/Rebecka

6-7:an Kokosnöten

8-9:an Bananen