Vecka 1 2010

Förskolan Fjärilen

Denna första vecka på år 2010 vill vi börja med att hälsa de gamla barnen välkomna tillbaka efter jullovet. Dessutom hälsar vi våra nya barn Elin, Emil och Lukas varmt välkomna till oss.

För de nya barnen som börjar på förskolan kan det säkert kännas lite ovant så här i början, jämfört med förskolan i Sverige. Vi går ju till en restaurang och äter mat varje dag, det kan komma höns på vår gård, det finns kaniner på skolan och ibland kommer någon som pratar thai med oss osv. Nya barn börjar medan andra åker hem efter en tid hos oss, på det sättet förändras gruppen kontinuerligt. Samtidigt är mycket sig likt hemifrån, den svenska förskoletraditionen speglar av sig här och det är roligt att se hur barnen oavsett från vilken plats de kommer i Sverige känner igen många av de sånger, rim och ramsor som vi använder här. Genom leken lär sig barnen snabbt att lära känna varandra och även i de planerade aktiviteterna som vi gör strävar vi efter att skapa en gemenskap i gruppen.

På tal om rim och ramsor så ska vi från och med nu införa en veckans ramsa och denna vecka lärde vi oss en som handlar om två tummar. Vi har även infört en trappa som björnen Bamse ska gå ett steg på varje dag. Genom att göra så ska vi på ett tydligt sätt synliggöra dagarna, månaderna och vad som kommer att hända vissa dagar.

På tisdagen gjorde Rebecca, Dante, Sissla och Elin hand- och fotavtryck. Tänk vilken behärskning de visade då fötterna målades. Även om det kittlade så satt de alldeles stilla och fotavtrycken blev perfekta.

På vår gymnastikdag lekte vi två lekar där en hel del spring ingick samtidigt som koncentrationen behövde vara på topp. I den första leken var barnen fjärilar som bytte bon med varandra och i den andra leken sprang barnen mellan havet, stranden och båten. Allt skedde på vår skolgård, det var endast genom fantasin som vi hamnade vid vattnet. Men att fantisera om hav, strand och båtar är ju enkelt för oss som vistas i denna miljö dagligen.

På torsdagen och fredagen har barnen målat fantastiska fjärilar som ska vara med i en flanosaga. Barnen tyckte att det var jättekul att använda en ny sorts färg som täckte så bra. De målade olika mönster på sina fjärilar och ingen fjäril blev den andre lik.

För övrigt har det varit en väldigt härlig lek- och konstruktionsvecka. Barnen har byggt mycket med lego, lekt med bilar samt i vår gårdsbåt. De har även tecknat en hel del, klippt och pysslat med sådant som de själva tagit initiativ till. Emil gjorde en egen skattkarta och på fredagen var det dags att söka efter skatten. I en samlad tropp gick barnen iväg tills de slutligen nådde målet som var utanför skolans kontor. Där fanns skatten som bestod av fina snäckor. På fredagen lekte några barn gömma fjärilen på gården. Leken kan liknas vid gömma nyckel men på detta sätt blev den lite annorlunda. De hade en pappersfjäril som de gömde på olika ställen.

Slutligen vill vi berätta att under jullovet sjösatte Karin båten som blivit lagad och på fredagen kom ett nytt brev från Larven Valdemar där han berättade att han hittat båten vid den öde ön. Han har nu åkt med den till Koh Lanta under en stormig natt. Fast han vet inte riktigt var han är just nu, han kände inte igen det öde hus, dit han kommit. Han tackade barnen för att de utfört uppdrag nummer två åt honom, som var att bygga något som kunde flyta.

Ha en riktigt trevlig helg önskar alla fjärilsbarn, Karin och Majsan

 

Förskoleklassen Mangon

Önskar er alla en god fortsättning på det nya året.  Hoppas på  roliga och spännande utmaningar för oss alla under år 2010. Årets första skoldag började med många kramar alla var så glada att träffas igen efter julledigheten. Morgonsamlingen var I salan och vår rektor Helena hälsade alla välkomna och vi sjöng Thailänska nationalsången.
Samlingen på Mangon var så mysig då barnen hade så mycket att berätta, om vad de upplevt under jullovet. Tomten hade hittat hit och julmiddag blev det I detta härliga klimat.

Barnen ritade varsitt julfönster med något de minns från julen.

Denna vecka har gått I lekens tecken, rollekarna har varit många och alla barnen har lekt tillsammans. Det är fantastiskt att se detta samarbete allas ideer tas tillvara. Fantasiförmågan är stor och barnen har så roligt, även undertecknad får en liten roll tilldelad tex.den griniga grannen.

Barnen har själva gjort två playdoodegar som har använts till mat och dryck till deras egna restaurang Mangohouse. Menyer har skrivits och barnen har haft olika roller I restaurangen. En gäst har besökt restaurangen och han fick bra service vill ja lova.

På matten har vi lekt kims lek med siffrorna 1-9  även med prickar. Vi har tränat att räkna handvis, det blev 60 fingrar.

Språket har vi tränat genom olika lekar. Vi har lyssnat på instruktioner och gett vidare. Upprepat 10-ords meningar. Lyssnat på sista ljudet I ord. Vi har även sjungit och klappat stavelser I våra namn och andra ord.

Onsdagens idrott bestod av röris och några yogapositioner följt av avslappning.

En trevlig sångstund fick vi då hela skolan sjöng på Torsdagen. Barnen fick lära sig  flera nya sånger och Agneta spelade keybord.

Engelska och musik har barnen haft med Annika även denna vecka.

Veckan avslutades I salan och Helena berättade om barnensdag på Lördag vid Caserina park.

TREVLIG HELG önskar Maritha

 

1-2:an Snäckan

Äntligen har vi startat igen efter ett härligt och varmt jullov, eller ett snörikt och kallt lov för dem som varit i Sverige. Det blev många glada och varma kramar. Vi som startade i tisdags i Snäckan var Albin, Elof, Tilda, Gottfrid, Karl, Kalle, Samuel och Filippa.

I tisdags hade vi flera lära känna lekar och när dagen var slut så kunde vi varandras namn och visste en hel massa hemligheter om varandra. Alla hade hittat någon att vara tillsammans med och på rasterna spelades det pingis, Uno, och lektes med Pojs.

På mattepassen har vi repeterat udda och jämna tal, jobbat med ental och tiotal och startat arbetet i våra matteböcker. Alla har arbetat flitigt.

Vi har arbetat med våra planeringar, som innehåller läsning, sagoskrivning, bokstavsträning och alfabetsträning. Vi har också sjungit vokalsången och repeterat månaderna och haft massage.

Barnen har målat fantastiska mosaikträd och skrivit träddikter till.  Så småningom ska det bli en sida i vår bok om Stigen.

Alla är överens om att det har varit en kul vecka och att det har varit skoj att lära känna nya kamrater.

Trevlig helg
Sussi

 

1-3:an Geckon

Så var då äntligen jullovet slut och det var dags att träffa de nya eleverna i klassen. Vi är en 1-3:a som kommer att vara igång under 3 månader.

På tisdagen träffades förväntansfulla barn vid vår bungalow. Vi började med att försöka lära oss namnen på varnadra och det klarade alla jättebra.

Vi talade lite om vad vi gjort under lovet och sedan så var det bara att sätta igång med skolarbetet. Alla barn har ju med sig sina böcker hemifrån och med utgångspunkt från lärarnas önskemål i Sverige, så får varje elev en enskild planering över veckans arbete.
På rasterna har vi börjatvi spela UNO, några spelade bandy och några flickor började med att fläta armband.

Under veckan har vi börjat så smått med vårt tema om Thailand.

Idrotten på stranden var en härlig upplevelse. Vi tränade friidrott (kast, hopp, kulstötning och löpning) och man kunde tydligt se framstegen som eleverna gjorde i fram för allt löpning. Duschen efteråt uppe på skolan var efterlängtad!

Nu väntar vi på 2 nya elever på måndag. Vi hälsar Adam och Philip välkomna.

Jag önskar er alla en härlig helg

Agneta

3-4:an Hajen

Nu ligger en ny spännande termin framför oss och vi hälsar gamla och nya elever hjärtligt välkomna. Sex elever är kvar från förra terminen och fyra har börjat denna vecka: Emma, Klara, Filippa och Viola. Redan nu känns det som om de varit här längre än fyra dagar. Det är härligt att se hur gamla elever tar hand om de nya eleverna och hur snabbt de nya finner sig till rätta.

Vi har jobbat med matte och vi har bl.a. löst problem om hur tio personer delar  rättvist på nio brödkakor. Detta problem löste redan de gamla egyptierna och våra elever hade flera galanta lösningar.

Hur skriver man spännande? Hur fångar man en läsare? Hur gör man en bra början? Det är mycket att fundera på när man skriver. Under en kort stund övade vi att skriva en fängslande inledning. Vilka berättelser vi därefter fick lyssna till!   Barnen läste upp fantastiska, fantasifulla och spännande berättelser för varandra.

Vi har också hunnit fundera på hur man skriver för att det ska vara lättläst. Skiljetecken, stor bokstav och styckeindelning underlättar för den som läser.

Eleverna har på EQ-lektionen ställts inför olika problemställningar, som de har funderat över. Vad händer om du kommer för sent till skolan och det är tomt när du kommer dit? Vad händer om man kommer till skolan och upptäcker att man glömt skolväskan o.s.v. Vi fick ta del av många kreativa lösningar, funderingar och tankar.

Tre klasser 1-2:an, 1-3:an och 3-4:an hade idrott på stranden. Många föräldrar tittade på när eleverna gjorde uppvärmning och tränade friidrott. Löpning, kulstötning, kast med liten boll och längdhopp tränades med stor iver. Vi hade tur med vädret, molnigt men inget regn.

Vårt nya tema är Sverige. Trots att vi tycker att det är underbart att vara i Thailand, får vi inte glömma bort att vi bor i ett vackert och omväxlande land, där det finns massor att upptäcka. Detta ska vi tillsammans utforska under de följande veckorna.

Jag ser fram emot med de härliga eleverna i 3-4.

Elisabeth

5-6:an Kokosnöten

Ny termin, nytt år, nytt decennium och nya elever! Den här terminen har vi hälsat hela sju nya elever välkomna till klassen; välkommen Louise, Linnéa, Evelina, Julia, Hanna, Aron och Jakob! Jag hoppas att ni kommer att trivas i vår klass!

Vi inledde veckan och terminen i salan då vi hälsades välkomna av Helena. Därefter gick vi ner till stranden och hade idrott tillsammans med 7-9:an. Vi spelade brännboll med blandade lag och det skiljde endast två poäng mellan lagen.

Efter idrotten fick alla i klassen presentera sig och sedan fick de nya eleverna göra namnlappar till sina lådor, märka ut på Sverige-kartan var de kommer ifrån och göra stjärnor till vår stjärnhimmel. De ”gamla” eleverna, Emil, Liv, Vilma och Nathalie, fick välja mellan att läsa och pyssla. Sedan var det dags för lunch och idag satt vi i bokstavsordning och pratade därför på lektionen om alfabetisk ordning. Alla fick även i uppdrag att komma på en fråga som de skulle ställa till alla vid sitt bord när de åt.

Efter lunchen var vi ute och minglade. Alla i klassen fick varsin lapp med ungefär 40 olika ”hitta någon som…”, t.ex. ”Hitta någon som har en kanin” och ”Hitta någon som har en lillebror”; en övning där man pratar med varandra och får veta saker om varandra. Efter det gick vi in och alla fick vars två lappar och på dessa stod det saker som man skulle göra och i rätt ordning. På en lapp kunde det t.ex. stå ”När någon har öppnat dörren så ställer du dig bakom din stol” eller ”När någon har släckt ljuset så säger du ´Oj, vad mörkt det blev!´”. Man var alltså tvungen att hålla reda på vad det stod på sin egen lapp samt vad de andra i klassen gjorde så att man gjorde det man skulle i rätt ordning. Detta tyckte klassen var så kul så att vi gjorde det tre gånger! Näst sist på lektionen så delades klassen i två delar och de fick ställa sig mittemot varandra. Ena halvan började att titta noga på dem som stod mittemot dem. Därefter fick de vända sig om och de som blev ”uttittade” skulle ändra något i sitt utseende, te.x. ta av sig klockan eller sätta upp håret. Efter det så fick de andra i klassen försöka lista ut vad de hade ändrat på. Sist på dagen så tjuvstartade vi på terminens tema, kärlek, och började läsa tillsammans boken ”Klassresan” av Moni Nilsson-Brännström, en bok som handlar om en sjätteklass som åker på klassresa och vad de får uppleva under resan.

På engelskan har eleverna börjat jobba i sina böcker, och vi har tillsammans
börjat kolla av och skriva grovplaneringar. Vi har också startat ett muntligt grupparbete; ”An English/American TV Channel”. Grupperna ska sedan, om några veckor, visa upp sina TV-program för resten av klassen.

På musiken tävlade vi i musik-pictionary, att i lag, på tid, rita och komma på låttitlar. Det blev många härliga skratt.

På bilden fick eleverna rita av varandra utan att titta på pappret. Det blev många fina, roliga och färgglada ansikten.

På matematiken har vi tränat multiplikationstabellen, dels genom mult.se, och dels genom ett spel med kortlek. Alla har räknat på enligt de individuella planeringar de fått.

På no-lektionerna har vi pratat om Sir Isaac Newton med anledning av hans födelsedag 4 januari och lärt oss att det var Newton som kom på att vitt ljus egentligen är en massa olika färger och vi har även pratat om Newtons tre lagar och hur dessa gör sig påminda i vår vardag.

På veckans sista lektion pratade vi om ”roliga fel”.  När man skriver kan det lätt bli fel och att meningen får en helt annan betydelse än vad man tänkt. Vi pratade först om syftningsfel och en av meningarna vi rättade var ”Jag gav en macka till Simon, som var kladdig”. Klassen kom fram till att det som skulle menas var att mackan var kladdig, men i stället står det att Simon var kladdig. Vi pratade även om särskrivningar, bl.a. att ”En röd stjärt flög förbi” och ”Herr toalett”. Vi frågade oss om någon hade sett en röd bakdel flyga förbi eller om någon kände herr Toalett. Vi avslutade sedan veckan med att läsa ur vår högläsningsbok ”Klassresan”

Trevlig helg önskar 5-6:an och Sophie

7-9:an

Så var det äntligen dags att börja vårterminen år 2010.
Denna vecka har vi varit 12 (”sib-song” på thai) i klassen så nu är det fullt  och det var kul att träffa de nya och nygamla eleverna

Denna vecka har varit lite av en lära-känna och komma-igång vecka.
På tisdagens idrott hade vi brännboll på stranden och det var härligt att sse alla kämpa i värmen.

Resten av tisdagen ägnade vi sen åt att genom olika lekar och övningar lära känna varandra. Mycket trevligt och det blev många skratt under dagen.

På matematiken fick de 7 tal med ökande svårighetsgrad som de skulle ställa upp och räkna ut. Det var nyttigt att se vad de kunde både för mig och för de själva.

På svenskan och so:n har vi ägnat en del tid till att titta igenom allas
planeringar och att komma igång och arbeta. Vi har även tjuvstartat
terminens tema, som är kärlek, och har tillsammans börjat läsa boken
”Hjärtans fröjd” av Per Nilsson.

På no:n i onsdags pratade vi om Sir Isaac Newton eftersom hans födelsedag var 4 jan. De fick höra lite om hans liv, några av hans viktigaste bidrag till moderna vetenskapen och de fick se på några kortfilmer som förklarade Newtons tre mest kända lagar.

På musiken har eleverna har påbörjat ett enskilt låtarbete. Man ska skriva hur låten är uppbyggd (vers, refräng, stick, intro, outro)och lite om
artisten/gruppen och vad låten handlar om.

På spanskan har eleverna har börjat jobba i sina böcker, och vi har tillsammans börjat kolla av grovplaneringarna.

På engelskan har eleverna börjat jobba i sina böcker, och vi har tillsammans börjat kolla av och skriva grovplaneringar. Vi har också startat ett muntligt grupparbete; An English/American TV Channel.

På bilden i tisdags fick eleverna rita av varandra utan att titta på papperet. Det blev många fina, roliga, färgglada ansikten.

På fredagens korta arbetspass pratade vi om ”roliga fel”. När man skriver
kan det lätt bli fel och att meningen får en helt annan betydelse än vad
man tänkt. Vi pratade först om syftningfel och en av meningarna vi rättade
var ”Jag gav en macka till Simon, som var kladdig”. Klassen kom fram till
att det som skulle menas var att mackan var kladdig, men i stället står
det att Simon var kladdig. Vi pratade även om särskrivningar, bl.a. att
”En röd stjärt flög förbi” och ”Herr toalett”. Vi frågade oss om någon
hade sett en röd bakdel flyga förbi eller om någon kände herr Toalett.
Sista arbetspasset ägnade vi åt att göra klart skåplapparna,namndikterna ochen faktalapp om deras egna namns betydelse,namnsdag och hur många i Sverige som heter det.
En skön avslappnad avslutning på den första veckan.

Trevlig helg önskar Peo och 7-9:an